Varför har vi en integritetspolicy?
Eurofins (”vi”) bryr oss om dig och prioriterar din integritet. Det är därför en självklarhet för oss att alltid sträva efter att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt.
I den här integritetspolicyn vill vi informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter och vad du har för rättigheter när du som konsument eller kontaktperson hos en potentiell, befintlig eller tidigare kund till Eurofins kommit i kontakt med oss.
Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?
Det bolag, av nedan listade företag, som du (eller som bolaget du representerar) har ingått ett avtal med, eller annars har en relation med, är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig).
Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du vill utöva någon av dina rättigheter som beskrivs nedan är du välkommen att kontakta oss:
Mail: info.radon.se@etn.eurofins.com
Tel: 010-490 84 80
Hur och varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vårt mål är att vara så transparenta som möjligt gällande vår behandling av dina personuppgifter. I tabellen nedan kan du läsa mer om varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar och vilken den lagliga grunden för behandlingen är. Du kan även läsa om hur länge vi behandlar dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i huvudsak för följande ändamål:
- För att kommunicera med våra kunder och marknadsföra oss.
- För att fullgöra våra avtal.
- För administration av våra kunders konton i EOL och i vår Mobil app.
Hur har vi gjort vår intresseavvägning när den lagliga grunden är vårt berättigade intresse?
För vissa ändamål behandlar Eurofins dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning som laglig grund för behandlingen. I intresseavvägningen har vi bedömt att vårt berättigade intresse av att utföra behandlingen väger tyngre än ditt intresse och dina grundläggande rättigheter av att inte få dina personuppgifter behandlade. Vad som är vårt berättigade intresse framgår i tabellerna ovan. Om du vill veta mer om hur vi har gjort den här bedömningen är du välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du i början av den här integritetspolicyn.
Måste du tillhandahålla uppgifterna till oss och vad händer om du inte gör det?
För att du eller ditt företag ska kunna göra beställningar, få rapporter och ha
inloggningsuppgifter hos oss krävs att du tillhandahåller oss på Eurofins vissa
personuppgifter. Om du inte tillhandahåller dessa uppgifter kan vi på Eurofins inte
administrera beställningar som görs hos oss eller leverera rapporter till ditt företag.
Om du inte tillhandahåller den information som krävs för en behandling där laglig grund föreligger, eller ditt samtycke är lämnat, kommer vi inte kunna behandla dina personuppgifter för detta ändamål.
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Dina personuppgifter får vi direkt från dig eller från våra kunder när de registrerar dig som användare av något av våra system eller som kontaktperson.
I vilka syften delas uppgifterna och med vem?
Dina uppgifter behandlas främst av oss på Eurofins samt bolag i vår koncern. Dina personuppgifter kan delas i följande fall:
- Till bolag inom vår koncern i syfte att utföra IT-relaterade tjänster, såsom underhåll och utveckling av Eurofins IT-system samt lagring och drift av våra IT-system.
- Vid distribution av nyhetsbrev eller annan information delar vi dina personuppgifter
med en leverantör som tillhandahåller den tjänst vi använder för att genomföra massutskick av e-post - Med en leverantör som gör marknadsundersökningar på uppdrag av oss.
- Med annat företag och/eller myndighet i form av analysrapportkopia enligt avtal med Kunden.
- Med kommersiella partners tillhandahållande kampanjprodukter i vår webshop
Ovan parter behandlar endast dina personuppgifter på vårt uppdrag och har endast tillgång till uppgifterna för att fullgöra sina skyldigheter gentemot oss.
Delar vi dina personuppgifter utanför EU/EES?
Vi och våra IT- och systemleverantörer lagrar alla dina personuppgifter inom EU/EES.
Eurofins kan dock komma att ge access till personuppgifter på distans till ett bolag inom vår koncern som har sin verksamhet i Indien i syfte att sådant bolag ska kunna tillhandahålla support på distans.
Om vårt Indiska IT support bolag får access via distans till dina personuppgifter, kommer vi att säkerställa att det görs i enlighet med gällande lagar och regler för dataskydd. Det innebär att överföringen grundas på undantag p.g.a. standardavtalsklausuler.
Om du har några frågor angående hur vi delar dina personuppgifter eller om du vill ha en kopia av de lämpliga skyddsåtgärder vi har vidtagit är du välkommen att kontakta oss.
Vad har du för rättigheter som registrerad?
Du har vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Nedan finner du en mer detaljerad beskrivning av dina rättigheter. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss via de kontaktuppgifter som framgår i inledningen till den här integritetspolicyn.
Återkalla ditt samtycke
Om du har samtyckt till att vi får behandla dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av det lämnade samtycket. Återkallelsen av ditt samtycke får dock ingen effekt på vår behandling av dina personuppgifter för tiden innan återkallelsen ägde rum.
Rätt till tillgång
Du har rätt att få en bekräftelse på om personuppgifter som rör dig behandlas av oss samt tillgång till information om hur personuppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av personuppgifter som behandlingen gäller. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som behandlas av oss. En begäran görs genom att kontakta oss på de kontaktuppgifter som framgår i inledningen till den här integritetspolicyn.
Rätt till rättelse
Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter rättade, samt genom att tillhandahålla information, komplettera ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)
Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter om:
- personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in eller behandlats för;
- du återkallar ditt samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon
annan rättslig grund för behandlingen; - du invänder mot behandlingen och det saknas berättigade skäl för att fortsätta med behandlingen som väger tyngre än dina berättigade skäl att inte fortsätta;
- personuppgifterna har behandlats på olagligt sätt; eller
- personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse som Eurofins omfattas av.
Eurofins raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med gällande lagar och regler.
Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas om:
- du bestrider uppgifternas korrekthet (dock endast under en tid som ger oss möjlighet
att kontrollera detta); - behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas samt
istället begär en begränsning av uppgifternas användning; - du behöver personuppgifterna för att göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
trots att vi inte längre behöver personuppgifterna för vårt ändamål med
behandlingen; eller - du har invänt mot behandlingen och vi inte har utfört en kontroll av om vårt
berättigade intresse att behandla dina personuppgifter väger tyngre än ditt
berättigade skäl av att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
Rätt att invända mot behandling
Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. Detta gäller dock inte om vi kan uppvisa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Du har även rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Det innebär att du har rätt att säga nej till nyhetsbrev och andra marknadsföringsutskick från oss. Om du invänder mot marknadsföring kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för sådana ändamål.
Rätt att inge klagomål
Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till myndigheten i den medlemsstat inom EU/EES där du har din vanliga hemvist, där du arbetar eller där en överträdelse av gällande lagar och regler för dataskydd påstås ha förekommit. Behörig tillsynsmyndighet i Sverige är Datainspektionen.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat,
allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan
personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) om:
- behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
- behandlingen sker automatiserat.
Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan
personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.
Denna integritetspolicy fastställdes av Eurofins svenska bolag den 23 maj 2018.
- Reviderad med förtydligande om behandling rörande utskick av etiketter och
provmaterial 26 juni 2018.
- Reviderad med tillägg av Eurofins Clinical Testing Sweden AB 1 mars 2022 samt
uppdatering av kontaktuppgifter.